BEON, NVDE en stichting Groen Gas hebben verontrust gereageerd op de motie die onlangs in de Tweede Kamer is aangenomen waarin de regering wordt gevraagd geen subsidie voor mestvergisting meer te geven. Mestvergisting dient niet meer gezien te worden als oplossing voor het duurzaamheidsvraagstuk van de landbouw.

Tweede Kamer wil geen overheidssubsidie voor mestvergisting

Bij het Tweeminutendebat over het tweede resultatenoverzicht van het realisatieplan van de visie ‘Waardevol en verbonden’ van minister Schouten van LNV op woensdag 17 november heeft de Tweede Kamer in meerderheid een motie van de Partij voor de Dieren gesteund. In de motie wordt de minister gevraagd om haar kringloopvisie voor de landbouw aan te passen op een nieuwe realiteit zonder subsidies voor nieuwe mestvergistingsinstallaties. De Partij voor de Dieren verwijst bij deze motie naar een eerdere motie van de partij die ook door een meerderheid in de Tweede Kamer werd gesteund. Daarin wordt de regering gevraagd om projecten met mestvergisting uit te sluiten van SDE++-subsidie.

Oost-Nederland zet zich sterk in voor mestvergisting

In Oost-Nederland is warme streun voor mestvergisting in het programma Nieuwe Energie Overijssel en de RES Twente en West-Overijssel. Mestvergisting kwam sterk naar voren op de Nieuwe Energiedag Oost-Nederland 2021.. Hieronder nog de belangrijkste presentaties en nieuwsberichten.

Bestuurders onder indruk van nieuwe groengas installaties in Oost-Nederland
Marieke van der Werf van stichting Groen Gas houdt pleidooi voor meer mestvergisting
Rendo wil mestvergisting stimuleren
Vergroening gasnetten met mestvergisting en duurzame landbouw
Meer mestvergisting in Overijssel in combinatie met duurzame landbouw.

.