De plannen van Jan Demmer voor de houtpellet fabriek zouden kunnen doorgaan. De Raad van State veegde onlangs de bezwaren van de buurt van tafel. Dit berichtte de energienieuwsdienst Energeia onlangs. De fabriek wil van groenstromen van landschapsonderhoud houtpellets maken. Daarbij wordt ook CO₂ afgevangen en restwarmte geleverd aan de omgeving.. Als het lukt, gaat er straks meer CO₂ uit de atmosfeer dan erin.

“Ik wil daadwerkelijk iets aan de klimaatcrisis doen”, zegt oprichter en drijvende kracht Jan Demmer in een mooi interview met Energeia. Hij is een actief deelnemer van BEON en woont al jaren in Denemarken, waar hij een succesvol agrarisch bedrijf runde. Daar ontdekte hij de mogelijkheid om van reststromen van biomassa biopellets te maken. Hij ging daar zelf mee aan de slag, en ontwikkelde een gepatenteerde technologie om afvalhout uit de natuur te reinigen zodat er hoogwaardige pellets van kunnen worden gemaakt. Demmer benadrukt dat de pellets de A2-kwaliteit hebben, volgens het Europese keurmerk ENplus. Dat wil zeggen dat ze de een-na-hoogste kwaliteit hebben, en geschikt zijn voor particulier gebruik.

“Het houtafval uit zagerijen wordt voor het grootste gedeelte al gebruikt voor pellets, dat is bijna op”, zegt Demmer. Maar zijn fabriek kan landschapshout verwerken tot pellets. “En daar is oneindig veel van. Wij hebben er een mooie bestemming voor. Al is het misschien een druppel op een gloeiende plaat van het hele energiegebeuren, we hebben alle technieken nodig om van fossiele brandstoffen af te stappen.”.

De contracten zijn er al met leveranciers van hout, volgens Demmer. Hij vreest niet voor concurrenten om schaarse restproducten, omdat zijn fabriek duurzaam werkt en een daadwerkelijke bijdrage levert in de strijd tegen klimaatverandering. Ook aan de andere kant, de leveringskant, lopen er al gesprekken. Zowel met een partij die CO₂ levert aan de voedingsmiddelenindustrie, als met de partijen die werken aan duurzame warmte in Twente, Twence, Cogas en Ennatuurlijk. Afnemers van de nederpellets ziet Demmer bij de procesindustrie.

Eén ding moet de ondernemer wel van het hart. “Het is wel frustrerend dat wij voor dit plan een land als Nederland hebben gekozen”, zegt hij. Hij doelt dan op de discussie rondom biomassa. Daardoor is de inzet van biomassa voor de energievoorziening in een kwaad daglicht komen te staan, terwijl er met de juiste voorwaarden volgens Demmer juist stappen in duurzaamheid kunnen worden gezet. “Kritiek is nooit verkeerd, maar valse kritiek die niet is gebaseerd op de feiten is vernietigend. Dat is in Nederland gebeurd, en dat is doodzonde.”

Met dank aan Energeia.

Lees ook:

Infoblad Houtpellets
Houtpellets Jalo Biopellets scoren positief op duurzaamheid
Biomassa veel beter dan aardgas voor het milieu