Dit jaar worden er twee digitale bijeenkomsten georganiseerd op 21 en 28 april. Tijdens deze bijeenkomsten worden de ontwikkelingen op het gebied van de verduurzaming van de warmtevoorziening besproken. Hieronder staat het programma voor beide dagen én de link om je aan te melden! Er zijn geen kosten aan deze bijeenkomsten verbonden. Dit jaar is het thema: Verduurzaming warmtevoorziening van bron tot woning.

Inleiding

Naast noodzakelijke ingrepen in het huis gaat het over de verduurzaming van twee belangrijke netwerken die een belangrijk deel van de resterende warmtevraag zouden moeten afdekken: de netwerken voor warmte én groen gas. Wat zijn de belangrijke ontwikkelingen op maatschappelijk gebied? En welke technische en commerciële oplossingen dienen zich aan om kosten te reduceren en mogelijkheden te vergroten? De bijeenkomst wordt georganiseerd door Stichting Pioneering en het samenwerkingsverband voor biogrondstoffen en duurzame energie in Oost-Nederland (BEON) en is bestemd voor de deelnemende bedrijven van deze netwerken, gemeenten, woningcorporaties en hun gasten.

Groen gas en hybride warmtepompen

Tijdens deze sessie zal Roy Roessingh (Enpuls) vertellen over het belang van hybride warmtepompen in het toekomstige energiesysteem en de uitgebreide gebruikerstesten die afgelopen jaar samen met de Consumentenbond en Vereniging Ons Huis zijn uitgevoerd met hulp van Enpuls en Cogas. Voor de hybride warmtepompen blijft gas nodig. René Venendaal (BTG/ BEON) zal daarom ingaan op de ontwikkelingen op het gebied van vergisting en groen gas productie in de regio. Belangrijke issues zullen besproken worden in een panel.

PROGRAMMA 21 APRIL 2021 13-14 uur.

• 13.00 Welkom door Jeroen Hatenboer (Pioneering)
  • 13.05 Inleiding op het GO-Duurzaam programma
  • 13.10 Verduurzaming warmte in Twente met prachtige filmbeelden
  • 13.15 Groengas ontwikkeling in Oost-Nederland met voorbeelden uit de praktijk
  • 13.30 Hybride warmtepompen, getest in de praktijk
  • 13.45 Gesprek aan tafel met Roy Roessink (Enpuls/ Enexis), Rudy Ligtenberg (Mijande Wonen) en Frans Feil (BEON)
  • 13.55 Afsluiting
  • 14.00 Einde
    AANMELDEN

Warmtenetten en slimme product-marktcombinaties voor verduurzaming

Tijdens deze sessie vertelt Gerard Salemink (Pioneering) over de belangrijke innovaties op het gebied van de warmtevoorziening. Dankzij nieuwe product- en marktcombinaties die mede dankzij GO-Duurzaam zijn ontwikkeld, kan de energievraag in woningen sterk worden teruggebracht. Vaak blijft echter een restvraag over. Een duurzaam warmtenet is daarbij een mogelijke optie. Het klimaatakkoord voorziet in een stevige groei. Ook in Twente wordt dit opgepakt. Marleen Volkers (provincie Overijssel) zal ingaan op de ontwikkelingen en aanwezigen prikkelen tot actie op dit gebied.

PROGRAMMA 28 APRIL 2021 13-14 uur.

• 13.00 Welkom door Frans Feil (BEON)
  • 13.05 Product-marktcombinaties van GO-Duurzaam door Gerard Salemink (Pioneering)
  • 13.25 Filmpje over verduurzaming warmte in Twente
  • 13.30 Meer duurzame warmte in Overijssel door Marleen Volkers (Provincie Overijssel/NEO)