BEON-deelnemer BTG gaat een advanced biofuel produceren. Doel is om een duurzaam alternatief te bieden voor fossiele scheepvaartolie. Ze heeft daarvoor een aparte firma opgericht: BTG-NeXt. Eerste stap is de bouw van een demonstratieraffinaderij in Hengelo, die moet leiden tot een commerciële fabriek in Rotterdam of de Eemshaven.

De biologische en duurzame brandstof zal worden gemaakt van pyrolyseolie. De Empyro-fabriek uit Hengelo, onlangs overgenomen door Twence (ook een BEON-deelnemer) produceert al dergelijke olie uit houtsnippers. De nieuwe diesel moet een milieuvriendelijk alternatief worden voor traditionele scheepvaartolie. Dat is een teerachtig product dat als zeer vervuilend wordt aangemerkt. Vooral de schepen op de internationale vaart maken nog veel gebruik van deze stookolie.

BTG bouwt direct voort op het succes van de proeffabriek die in 2019 is gerealiseerd in Enschede. Hierin wordt pyrolyseolie gesplitst in diverse bestanddelen en opgewerkt tot bruikbare producten. Een aantal daarvan blijkt erg aantrekkelijk voor specifieke toepassingen. De beoogde demofabriek krijgt een capaciteit van 1.000 ton scheepvaartdiesel per jaar. De locatie van de nieuwe demonstratiefabriek is ‘zo dicht mogelijk bij huis’, aldus de initiatiefnemers. Hengelo is de meest voor de hand liggende plek, naast de Empyrofabriek.