‘Duurzame energie voor iedereen!’ dat is de missie van Eneco. Het Nederlandse energiebedrijf wil alle energie die ze aan haar klanten levert duurzaam opwekken. Dit willen ze onder meer bereiken door het gebruik van biomassa, en met de bio-energiecentrale Bio Golden Raand komt dit streven steeds dichterbij. Met een capaciteit van 300.000 ton B-hout en een efficiëntie van 37% is de in Delfzijl gelegen centrale de grootste en meest efficiëntste bio-centrale van de gehele Benelux.

Vind daar maar eens brandstof leveranciers voor! Paul Hendrix, hoofd afdeling biomassa bij Eneco, en zijn afdeling wierpen zich op dit uitdagende project en vonden met Bowergy hun hoofdleverancier. Bowergy gaat jaarlijks maximaal 180.000 ton B-hout aan Bio Golden Raand leveren. Het resterende benodigde volume B-hout neemt Eneco af van andere gerenommeerde B-houtleveranciers. Ook Bruins en Kwast levert haar deel. Maar er zou toch te weinig hout zijn? “Dat zingt in de markt”, zegt Hendrix, “Maar op Noordwest Europese schaal is er nog voldoende”.