Steden verwarmen

Met snoeihout uit de nabije omgeving steden verwarmen. Dat wordt in Ede al getoond. Nationaal Groenfonds zorgde met het innovatiefonds Gelderland voor risicodragende financiering voor de bio-energiecentrales. Daardoor hebben ook andere partijen de stap hebben gezet om financieel bij te dragen.

Met kap- en snoeiafval verwarmt Warmtebedrijf Ede huizen en bedrijven van Edenaren. In tegenstelling tot gas is biomassa wel een CO2-neutrale brandstof, want de CO2 die bij verbranding vrijkomt, is evenveel als de boom in zijn leven heeft opgenomen. Bovendien is het een hernieuwbare brandstof, want hout groeit weer aan.

In een artikel van het nationaal Groenfonds een mooi verhaal over Ede en prachtige plaatjes van de installaties. BEON partijen BTG en KARA zijn nauw betrokken geweest bij de realisatie van het project. In 2017 werd een excursie georganiseerd in het kader van de Bio-energiedag Oost-Nederland.